Välja bilstol efter babyskydd

Vi måste nu köpa en bilstol till Saga som snart växer ur babyskyddet. Egentligen skulle vi kunna ha kvar vår Maxi cosi cabriofix ett tag till men vi ska sälja det till ett par som ska ha barn snart. Därför skyndar det på att välja märke och modell.

Vi är mycket nöjda med babyskyddet Maxi cosi cabriofix. Vi har en bas fast i bilen och klickar i stolen. Det har också varit enkelt att fästa stolen med bälte i andra bilar. Ett tips är att babyinlägget kan användas längre om man tar ut fyllningen. Då behåller man huvudskyddet som känns viktigt för en liten bebis. Nackdelen med stolen är att den är otymplig att bära och tyget är inte lätt att torka av.

20130301-183025.jpg Saga i Maxi cosi cabriofix.

Men nu till bilstolen vi ska köpa. Jag hade bestämt mig för Maxi cosi mobi efter att ha surfat runt. Att kunna luta stolen under färd lät toppen. Tyvärr visade det sig handla om en så liten lutning att den knappt gör skillnad märkte jag när vi kikade i en butik.

20130301-203919.jpg Saga testar Maxi cosi mobi.

Vi tittade också på Britax Max-way. Jag gillade att det var ett bra skydd för huvudet. Det är viktigt att huvudet inte åker runt när barnet sover. Den kändes också lite rymligare än Maxi cosi mobi som verkade lite trång kring axlarna.
20130301-205115.jpg

Akta Graco BeLogic verkar vara en likvärdig stol. Jag har inte sett den i verkligheten än. Vi ska åka till en barnbutik och prova igen.

Säkerhet och pris är viktigt. Runt tre tusen verkar man kunna få en bra stol för. Jag vill inte köpa begagnat eftersom att man aldrig vet vad stolen varit med om och plasten har en livslängd på några år. Jag återkommer med vad vi väljer.

One thought on “Välja bilstol efter babyskydd

  1. Pingback: Test BeSafe iZi Kid x3 | Barnsaksbloggen

Kommentera gärna!

