Gör egen barngröt

20130617-202000.jpg

Vi fick rekommendationen av bvc att ge Saga köpgröt när hon började med det. Den köpta gröten är berikad med vitaminer och järn. Nu är Saga 13 månader och hon äter varierad mat och får på så sätt i sig det hon behöver. Därför tänker jag att det är dags att hon går över till egengjord gröt. Och ikväll var det premiär.

Grahamsgrynsgröt
Jag köpte grahamsgryn efter att ha läst om det i Vi föräldrar. Grahamsgryn ger en gröt utan struktur och smaken är mild. Jag trodde att man kunde koka i micron någon minut men jag gjorde bedömningen att det är enklare i en kastrull. I micron skulle man först koka upp mjölk och vatten, sen röra i grynen och låta koka i fem minuter. Vi som kokat mjölk tidigare vet att det lätt kokar över så det är enklare att styra i en kastrull.

20130617-202031.jpgGrahamsgrynsgröten är inte svår att göra men det är klart att det tar lite längre tid än köpgröt och det blir en kastrull att diska. Fördelarna är pris och att man vet precis vad den innehåller.

Hur mycket tjänar man?
Jag köpte en förpackning grahamsgryn från Axa på Willys och den kostade ca 10 kronor. En förpackning grahamsgryn ger ca 12 portioner (för vuxna) och varje portion kostar då mindre än en krona. En förpackning Nestle fullkornsgröt kostar ca 40 kronor och ska ge 16 portioner. En portion kostar då 2,50 kronor.

Smaken
Saga var lite tveksam i början men med frukt på åt hon en ordentlig portion. Den var mycket mild och god tycker jag.

Tips
Jag hade i lite olja för att ge gröten mer energi. För att slippa diska så ofta kokade jag två portioner och ställde in den extra i kylen. Bara att ta fram och värma imorgon bitti. Riv i lite äpple när gröten kokar eller ha fruktpuré på så får gröten godare smak. Att ha mjölk till barngröt blir bara kladdigt tycker jag. Gör hellre gröten lite lösare och servera mjölk i pipmugg till. Strunta i saltet, det behövs inte i barngröt.

2 thoughts on “Gör egen barngröt

  1. Ett tips är att smula i paltbröd i gröten så får man med extra järn. Mjälloms finns att köpa i de flesta matbutiker. Vi brukar göra 4 port åt gången och då äts det gröt 2 gånger om dan! Vi lagar i kastrull och värmer i micro. Man kan också krydda med ex kardemumma eller kanel om man vill variera mer! Att tänka på är kanske också att köpa olika gryn och märken så att man minskar risken för att barnet får i sig tungmetaller. Detta eftersom spannmålet då mer troligt odlas i olika marker. Roligt att Saga gillar gröten!

Kommentera gärna!

