Test: märka kläder

Förskolestart, skolstart och klädmärkartider. Jag har köpt några olika varianter av klädmärkning och här kommer mina tankar om dem.

lindex

Märkpenna Lindex
Det är snabbt och enkelt att skriva i kläderna med en märkpenna. Nackdelen är att det inte går att ta bort och det ser inte så snyggt ut. Jag köpte en märkpenna från Lindex som kostar 30 kr. Den är lite för bred i spetsen så det är svårt att skriva på mindre lappar. På lappar av syntet flyter texten ut.

Klisterlappar och stryklappar
På kläder stryker man på klisterlapparna och på saker fäster de med klistret. Jag köpte ett paket 144 stycken för 139 kr från namnband.se. Tänk vad skönt det hade varit om man inte behövde stryka också. Nu är det två moment men det går ändå rätt fort om man tar en kväll och en klistrar och en stryker. Lapparna kan fästas i strumpor och andra kläder med stretchigt tyg. De lämnar inga hårda kanter så de är bra till t-shirtar och andra plagg nära kroppen. Jag lade till några kronor för att få en symbol också.

Vävda namnlappar
Vävda namnband finns i olika storlekar och material, jag valde de enklaste och då fick jag 100 stycken för 179 kr. Jag lade till 15 kr för att få en symbol på. Banden kan sys på (vem orkar det?) eller fästas med Taggit, se nedan. Tyvärr är kanterna på banden lite vassa så använd de inte i kläder nära kroppen.

Fäst namnlapparna med Taggit
Taggit är en metod att fästa vävda namnband som namnband.se säljer. En ask med 100 stycken kostar 79 kr. Det är små plastbitar som fäster i varandra, man trär en pigg genom en lapp eller klädesplagget och sedan fäster man på baksidan. Vid första försöket hade jag av piggen men sedan gick det lättare, man får in snitsen efter ett tag. Det är ett snyggt sätt att märka tex ytterkläder, kanterna på lappen blir lite vassa så det passar inte för plagg nära huden. På baksidan av tex tröjan syns två ljusa plastbitar, det är ok på vita kläder men inte så snyggt på mörka.

20130819-220909.jpgOfta är lappen man fäster på för liten och då blir det inte lika snyggt när man fäster runt.

taggits

Min favorit av de olika metoderna jag provat är klisterlapparna man stryker på.

De finns fler ställen på nätet att beställa, här är två exempel:
minanamnlappar.se
namnlappar.se

Kommentera gärna!

