Rapport från ett vändningsförsök

20140401-132154.jpg

När bebisen i magen ligger med huvudet upp efter v 37 (lite olika beroende på sjukhus) gör man ofta ett vändningsförsök. Eftersom att så är fallet för oss gjorde jag ett vändningsförsök på BB Sophia i veckan.

Förberedelser
Det kan, men det är ovanligt, bli komplikationer vid ett vändningsförsök så därför måste man förbereda sig som inför ett kejsarsnitt. Alltså ingen mat, bara klara drycker fyra timmar innan.

Så går en vändning till
När jag kom till BB Sophia gjorde de först ett ultraljud för att dubbelkolla att bebisen fortfarande låg fel. Sedan mättes mängden fostervatten också med ultraljud. Därefter fick jag en kanyl i handen för att de skulle kunna ge muskelavslappnande Bricanyl.

Flytt till ett annat rum och där fick jag sitta i en halvtimme med en ctg-kurva. De mäter barnets hjärtljud.

Själva vändningen
Bricanylen gör att livmodern slappnar av men ger också biverkningen hjärtklappning. Inget farligt men lite obehagligt. En läkare försökte sedan få bebisen att göra en kullerbytta i magen. Det började bra och bebisen lade sig på tvären. Det här kommer att gå sa läkaren så det kändes positivt. Tyvärr kom han inte längre och satte sig sen tillrätta med rumpan neråt igen. Tydligen ska man inte bråka för mycket om det inte går så vi gav upp. Det blir nu ett planerat kejsarsnitt en vecka innan planerad födsel. Lite av en besvikelse för mig men det viktigaste är ju att barnet mår bra och kommer ut till oss.20140401-132236.jpg

Hjärtljudet på bebisen kontrollerades i ca 40 min efter vändningsförsöket och sedan fick jag en smörgås. Gott efter en hel dag utan mat förutom frukost.

Hela besöket tog ca 3,5 timmar.

Hur många lyckas?
Hälften av vändningarna lyckas. Om det inte går så får man ett samtal med läkaren efteråt då ett kejsarsnitt bokas in. Vill man inte det kan man prova att föda barnet i säte.

Mitt intryck av BB Sophia
Trevlig personal och fina lokaler. Jag hamnade mitt i ett läkarbyte så hade en läkare som gjorde de första undersökningarna och en annan för själva vändningen. Sånt händer och jag fick information om det när jag kom.

One thought on “Rapport från ett vändningsförsök

  1. Pingback: Förberedelser inför ett kejsarsnitt – när man har ett syskon | Barntipsbloggen

Kommentera gärna!

