Test av amningskupor

20140428-163452.jpg

Här kommer mitt helt ovetenskapliga test av tre olika amningskupor. Priserna har jag tagit från apotea.se.

Medela
Tunna amningskupor med en veckad kant som gör att de sitter bättre. Tyvärr med plast runt varje, så onödigt. De har ett bra ytskikt som inte fastnar i sår. Pris 45 kr för 30 st.

Libero
Tjockare i kvalitén och de syns därför mer under kläderna. Jag tycker inte att de fungerar bättre för att de är tjocka så bara en nackdel. Liknar bomull i materialet och de fastnar i sår, aj aj. Kostar ca 40 kr för 40 st. De är billigast och det är bra att de inte har onödigt förpackningsmaterial.

Avent
Tunna kupor med en söm på ena sidan som gör att de formar sig bra. Mycket lika Medela i materialet, fastnar inte i sår. Kostar ca 60 kr för 30 stycken. Det finns också en nattvariant, då får man 20 stycken för samma pris.

Mina favoriter är Medela om man väger samman kvalitet och pris. Det finns även tvättbara amningsilägg, det har jag inte provat. Känner att det är så mycket tvätt redan…

Kommentera gärna!

