När kan barn börja spela instrument?

Jag önskar att jag hade lärt mig spela något instrument när jag var liten. Är inte särskilt musikalisk men hade gärna kunnat spela piano eller gitarr idag.

Saga är snart tre år så än är det för tidigt för henne att börja men jag har börjat fundera på från vilken ålder barn börjar med instrument och vad hon kan tycka är kul.

Såg den här söta filmen där femåringar med hjälp av en dirigent lär sig att gemensamt spela ett klassiskt stycke på piano. Att femåringar kan lära sig det på fem veckor tyckte jag var fascinerande. Det är Folksam som satt igång projektet Mini Maestros, se mer i filmen. 

Från sex års ålder finns det gitarrkurser, tex Folkuniversitetet anordnar det på flera orter i landet. Folkuniversitetet har även något som kallas pianolek för 4-5-åringar och pianolektioner startar från fem år på de flesta ställen. Kurser i tvärflöjt som är så fint finns för femåringar och uppåt. 

Att börja så tidigt är inte nödvändigt, i skolan får barn prova att spela olika instrument och kanske kommer en önskan att lära sig mer där. Musik och sport är inget man ska tvinga på barn tycker jag men tillgänglighet och uppmuntran kan väcka ett intresse.

Kommentera gärna!

