Test av vinterkläder från Lekmer

Vi har fått testa och recensera två set vinterkläder från Lekmers märke Kuling. En vinterjacka och täckbyxor från den lite mer exklusiva serien Kuling Outdoor och ett set skidkläder från den lite billigare serien Kuling Trend. Värt att notera är att Outdoor har 10 000 i vattenpelare, vilket betyder hög vattentäthet. Det är mycket ovanligt att vinterkläder i den här prisnivån har så bra vattentäthet! 

Kuling Outdoor har en jacka med mysigt fleecefoder och pälskant på luvan. Fickor, reflexer, dragkedja, allt känns ordentligt och är av hög kvalitet. Sömmarna är tejpade och materialet andas. Priset ligger på 799kr men passa på nu när det är 25% rabatt och priset är 599kr! Byxorna har hängslen, snölås och förstärkningar. Bra med reflexer som jag tycker är viktigt. Ett mycket prisvärt set vinterkläder är min sammanfattning. Tänk bara på att både jacka och byxor är små i storlekarna, vi testade strl 100 och jag skulle jämföra det som strl 90 för Didriksons kläder. Gå gärna upp en storlek alltså. Priset ligger på 799kr men är nu nedsatt till 499kr. De andra vinterkläderna kategoriseras som skidkläder och tillhör serien Trend. De ligger lägre i pris men räkna också med mindre genomtänkta detaljer. Jackan saknar fleecefoder och känns lite hård, särskilt runt halsen. Mindre reflexer och ingen möjlighet att justera byxan runt skorna drar ned mitt intryck. Tanken är att de ska användas för vintersport så de är tunnare i fodret. Min åsikt är att små barn ofta inte rör sig så mycket när man är ute och åker skridskor etc så det behövs tjockare kläder för de små. Vattenpelare för de här ligger på 5 000 och sömmarna är tejpade. Materialet andas och är fritt från gifter. Priset för både byxa och jacka ligger nu på 799kr under en kampanjperiod. Storleken är rymlig, vi testade strl 110 och jag skulle säga att de är mer som 116. 

Sammanfattningsvis, kul att Lekmer tar fram egna kläder och utmanar de stora jättarna med både kvalitet och pris! En vinst för oss kunder. Ska ni välja ett set vinterkläder rekommenderar jag Kuling Outdoor framför Kuling Trend. Har ni däremot äldre barn (de går upp till strl 150) är Kuling Trends skidkläder ett mycket prisvärt alternativ!

Lekmer finns som stor nätbutik och som vanlig butik i Barkarby utanför Stockholm.  Detta inlägg är sponsrat av Lekmer på så sätt att jag har fått kläderna som recensionsex, ingen annan ersättning har utgått och åsikterna är alltid mina egna. 

Kommentera gärna!

